✿ Kitap Eleştirisi: Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları:SU: Buket Uzuner ✿

10.11.13

Herkese mutlu ve keyifli Pazarlar diliyorum...Benim Pazarım temizlikle geçtiğinden ben henüz daha bir şey anlamadım bu nezih günden malesef:( Hazır yorulmuşken bir de aradan son okuduğum kitabın eleştirisini de çıkarayım dedim.
*
Malum yarın Pazartesi ve akabinde hafta içi yazmak benim için biraz daha zor oluyor. Neden derseniz ben zaten okuldan 3 gibi çıkıyorum, dörde doğru eve geliyorum. Eşim de işten yedi buçuk gibi geliyor. O aradaki süre de bana zaten ancak dinlenmek ve yemek yapmak için yetiyor, hatta yemek bazen zar zor yetişiyor :( Bu sebeple hafta sonları benim için uzun yazılar yazma dönemi...E o zaman hadi başlayalım bakalım...
*
Kitabımız Everest Yayınları'ndan çıkma 330 sayfalık bir Buket Uzuner romanı...Adı da en az içi kadar ilginç...Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları...
*
Öncelikle şunu söylemeliyim kitabın ismi de cismi de kapağı da sanki içeride yazanların acayipliğini göze sokar bir halde. Uzaktan bakan biri zaten bu kitabın kapağı bir acayip, adı desen zaten söyleyemiyorum bile, ee o zaman kim bilir içi nasıldır diyebilir. Yazarın ve yayın evinin amacı neydi bilemiyorum ama kitabın dikkat çekmesi kadar okuyucuların bu kadar anlaşılmaz ögeyi saçma bulma durumu da var malesef. 
*
Daha önceden Buket Uzuner ismine aşinaydım, adını hatırlayamadığım bir hikayesini yahut romanını okumuştum daha önceden. Yani kitabı, bana gönderen sevgili www.kitapokumakistermisin.com'dan isterken;  neyle karşılaşabileceğimi az çok tahmin edebiliyordum. Doğal olarak, bu nedenle kitabın kapak tasarımından ismine ve romanın içeriğine kadar hiçbir şey beni şaşırtmadı :)
*
Roman gerçekten farklı olduğunu hissettiren o havasıyla beni etkiledi ve meraklandım açıkçası. Şunu da söyleyeyim romanda istediğimi de buldum.
*
Konudan bahsedecek olursak, gözünü budaktan sakınmayan bir gazeteci olan Defne Kaman Kadıköy Beşiktaş vapurunda kaybolur ve garip ailesi onu bulması için Ümit Kaman adlı baş komsere giderler. Bu garip aile Umay Nine, Aysu Abla, ve Defne'nin annesi ile uzun zaman önce göçen Korkut Dededen oluşmaktadır. Umay Nine püsküllü kıyafetler giyen ve saçlarını iki örgü yapan garip biridir. Ümit Kaman ise Alevidir ve Sünni bir kız olan Tasvir'e gönlünü kaptırmıştır. Ancak aileleri bu olaya hiç yanaşmazlar ve Ümit için zorlu günler başlar. Sahaf Semahat de gönlünü Nevşehir'de bırakan ve İstanbul'a göçmek zorunda kalan bir sahaftır. Bu dördünün Defne Kaman yüzünden buluştuğu roman Kutadgu Bilig'den ve Şamanizm'den incilerle hayata tutunur. 


Roman polisiye bir roman. Kahramanlarımızdan biri de zaten bir başkomiser. Devamında da Kutadgu Bilig'den şifreler, Sahaf Semahat'ten inciler ve Umay Nine'den garipliklerle de devam ediyor. Kitabın adının Maceraları olduğuna bakmayın, kitap başından itibaren sonuna kadar Defne'yi maksimum iki kere görüp kaybediyorsunuz. Yani aslında macerayı Defne bizden önce çoktan yaşamış, komserimiz Ümit Kaman ile biz de onu bulmaya uğraşıyoruz. Bu yüzden kitabın bir kahramanı yok aslında, Defne Kaman, Umay Nine, Ümit Kaman, Sahaf Semahat, Tasvir...Hepsi başkahramanlar bunların, çünkü bu kadar çok değer görüyorlar romanda. Hepsiyle geziyor, görüyor ve yaşıyoruz romanda...
*
Roman en başından beri Kutadgu Bilig çerçevesinde şekillendirilmiş. Sahaf Semahat'in kedileri bile Kutlu ile Bilgi. Aslında dikkat çekilmek istenen çok nokta var ama esas vurgulanan eski değerlerimizden haberimiz bile olmayışı. Genç nüfusun yüzde kaçının haberi vardı acaba bu romanda geçene kadar? Hepimizi uyanmaya davet etmiş de diyebiliriz. Yine aynı şekilde Şamanizm de dikkat çekici bir konuydu. Gerçi ben zaten ikisi hakkında da önceden bilgi sahibiydim, mesela bazı geleneklerimizin oradan geldiği falan...Bunlar hakkında bilgi sahibi olduğumdan hiç bilmeyen biri kadar zevk alamadım konusu geçtiğinde.
*
Ben kitabı okurken biraz zorlandım çünkü dili biraz dolambaçlı. Günlük yaşam ve konuşma dilini kullanmış Buket Hanım ama lafı biraz eveleyip gevelemiş sanki. Ayrıca bazı yerlerde politikaya da dalmış, Sahaf Semahat'in gözüyle aslında kendi düşüncelerini aktarmış. Bazı yerlerde ipin ucunu kaçırdığını fark edip hemen lafı çevirmiş hatta. Gözümden kaçmadı, hoşuma da gitmedi açıkçası. Günümüz siyasetiyle ilgili olduğundan değil, böyle bir romanda siyasetten, kadın cinayetlerine, töre ve namus cinayetlerinden, dinin aşk önünde bir engel olabilirliğine, aile baskısından, basının gücüne, hayvan haklarından, düşünce özgürlüğüne hatta tutuklu gazetecilere kadar ne varsa romana zaten dahil ettiğinden bari siyaset yapmayı başka bir romana bırakmasını istediğimden böyle diyorum. Yani roman romanlıktan çıkıp bir sosyal mesaj vesilesi hatta çığırtkanı olmuş malesef :(
*
Romanda yazarın İstanbul'u ve Kadıköy'ü anlatışına ise hayran kaldım. Gerçekten bir turist olsam, merak edip gezip görmek isterdim yani o kadar güzel tasvirler ve manzaralar sunmuş okura.
*
Buket Uzuner, Everest Yayınları
*
Yazar yine bazı yerlerde anlatımı durağanlaştıracak kadar çok felsefeye dalmış, bu kısımlar oku oku bitmedi valla:(
*
Kitapta okuyucuya yazılan bölümleri ise çok sevdim ve eğlenerek okudum. Güzel düşünülmüş bence.
*
Yazar romanda ipuçlarını cimri bir şekilde sunmuş bence. Sayfa 245'e kadar elle tutulur bir ilerleme olmadı ama sonrası alelacele bir sürü ipucu ve olayla geldi. Bence romanda her şeyi anlatma kaygısı esas olayın bazen önüne geçmiş. Bu açıdan kurguyu zayıf buldum malesef:(
*
Buket Uzuner

Romanda Ümit Kaman'ın konuşma stilini hiç beğenmedim malesef. Konuşma diline uydurmak amaçlanmış olabilir ancak biraz fazla gevşekçe kaçmış :( Ama genel olarak Su kitabı da dahil olmak üzere kitabın dili olabildiğince akıcı. 
*
Kitaptaki ve kapaktaki görsellere ise bayıldım gerçekten kitabı sıkıcı bir halden çıkararak biraz olsun renk ve eğlence katmış.
*
Kısacası boş vakti olanların ve bolca sosyal mesaj almak isteyenlerin yüksek oranda sabır göstererek okuyabileceği ince elenmiş sık dokunmuş romanlardan biri. Çok beğendim mi hayır ama elinizde kitap yoksa okunabilir. 

Kitaba puanım: 4

Daha güzel kitap eleştirilerinde görüşmek dileğiyle...

Sevgiyle Kalın

ve

Takipte Kalın




hasibecengizkarakuzu@gmail.com

Herkese sevgiler,

Hasibe ♥️


















You Might Also Like

0 yorum oku / yaz

Fikrini paylaşırsan çok sevinirim:)))